Att live streama ett företagsevent

Allt fler företag har fått upp ögonen för live streaming och det har visat sig kunna vara ett mycket bra sätt att nå ut med information eller helt enkelt bara interagera med sin utvalda målgrupp. Här tipsar vi om grunderna för detta.

Först och främst är det alltid klokt att ha någon erfaren på sin sida innan man sätter igång med live streaming. Att göra allt själv utan någon erfarenhet själv kan mycket väl vara ett recept för kaos.

För att vara säker på att så många som möjligt kommer att se eventet är det bra att informera om detta i god tid innan och även påminna om det ett par gånger fram till allt startar.

Du måste också välja vilken plattform du ska använda för live streamen. Det finns ett flertal olika alternativ och alla har sina fördelar. Många gånger kan företagets målgrupp informera om vilken som är det rätta valet. Om en plattform är i högre bruk än andra i målgruppen, som exempelvis YouTube, Twitter, Instagram, Facebook eller Twitch, är det ju också plattformen som kan vara mest givande.

Tester och repetitioner kommer vara en viktig sak innan man går live. Genom att testa flera gånger och bara ha det öppet för andra på företaget kan man se hur allt ser ut och göra små justeringar för att få det så bra som möjligt. Det är också ett sätt att hitta tekniska problem som måste lösas innan streamen går live.